Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Пропаганда і пам'ять про жертви Другої світової війни
Заняття присвячено темі пропаганди через призму повсякденного житття на окупованих територіях. У фокусі також розвиток критичного мислення та медійної грамотності.
План заходу
Вступна частина
Вступне слово вчителя та актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
- Коли розпочалася Друга світова війна на теренах України?
- Пригадайте реакцію німецької влади на проголошення Акта відновлення Української держави 30 червня 1941 року?
- Коли німецькі війська увійшли до Києва?
- На які окупаційні зони було поділено Україну?
- Що ви знаєте про план «Ост»?
Робота у групах
Об’єднайте учнів у чотири групи та поставте їм завдання для роботи над матеріалами виставки: «Німецькі плакати, афіші, оголошення» (додаток 1).
Представлення результатів групової роботи
Візьміть на себе роль модератора, по ходу ставте уточнювальні запитання.
Уточнювальні запитання:
- Який сюжет описано/зображено? (Про що йдеться?)
- Якою мовою написані плакати? Які мовні звороти та порівняння використано? Яке конотативне забарвлення має інформація – нейтральне/ позитивне/ негативне?
- Чому художники обрали саме такі типажі осіб? Які ще зображення можна використати для ілюстрації цього сюжету?
Робота з терміном "пропаганда"
Обговоріть термін "пропаганда" з учнями. Коли учні відповідають на запитання, записуйте основні тези на дошці/фліп-чарті.
Запитання до учнів:
- Що таке пропаганда?
- Якими словами можна замінити термін «пропаганда»?
- Яка смислова різниця між термінами «пропаганда», «агітація» і «реклама»?
Щоб підсумувати, попросіть учнів відповісти ще на два запитання:
- Перелічіть ознаки пропаганди.
- Яким чином можна виявити пропаганду?
Робота в парах
Попросіть учнів вибрати для роботи один зразок пропаганди. Проаналізуйте його за планом.
Запитання для роботи:
- Для чого було створено? Яка його мета?
- Як поширювали серед населення?
- Як населення могло сприймати інформацію?
- Чи відповідала ця інформація дійсності?
- Як інформація могла зберегтися у колективній пам’яті суспільства?
Загальне обговорення
Попросіть учнів поділитися з класом результатами роботи в парах. Що їх найбільше вразило? (можна використати метод «Мікрофон» або інший).
Для пожвавлення обговорення можна ставити додаткові провокативні запитання.
Додаткові запитання:
- Чи може бути пропаганда позитивною/конструктивною? У яких випадках?
- Які методи використовували пропагандисти? Чи застосовують подібні методи в сучасності?
- Чи досягли пропагандисти запланованого результату? Що їм у цьому допомогло/завадило?
Підбиття підсумків
У результаті обговорення потрібно підвести учнів до висновку про те, що пропаганда за рахунок пам’яті про жертви Другої світової війни триває і в сучасному світі, хоча війна завершилася вже понад 70 років тому. Тому надзвичайно важливо не піддаватися на різноманітні маніпуляції та вміло протистояти пропаганді.
Дайте домашнє завдання.
Варіанти домашнього завдання:
1 варіант Виписати не менше ніж три приклади пропаганди у сучасному світі, вказавши методи оформлення та методи поширення пропаганди.
2 варіант Виписати не менше ніж три приклади пропаганди, пов’язаної з історичними подіями, вказавши методи оформлення та методи поширення пропаганди.
3 варіант Виписати не менше ніж три приклади «негативної» пропаганди та не менше як три приклади «позитивної» пропаганди.
Список додатків:
- Додаток 1 Завдання для групової роботи ( текст )