Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Навчальна вправа "Теги для запам’ятовування"
Навчальна вправа "Теги для запам’ятовування" допоможе молодшим школярам свідомо аналізувати пам’ятники та їхнє значення, навчить їх висловлювати свої почуття та емоції, сприятиме вихованню емпатії.
План заходу
Вступ
Поясніть учням/-цям, що означає поняття "хмара тегів" і що вони створюватимуть невіртуальну хмару, щоб продемонструвати асоціації, які викликають пам’ятники.
Про що "говорить" пам'ятник
Закріпіть на дошці зображення одного з пам’ятників, розташованих у Бабиному Яру.
Зверніть увагу: Для учнів/-ць 5–6 класу доречніше взяти за приклад пам’ятник "Дітям, розстріляним у Бабиному Яру", для старших прикладом може слугувати пам’ятник "Радянським громадянам та військовополоненим".
Попросіть учнів/-ць розповісти про почуття, думки та асоціації, як негативні, так і позитивні, які пам’ятник викликає у них. Запропонуйте взяти кольорові стікери та написати власні "ключові слова", розмістивши їх навколо зображення відповідно до таких принципів:
а) це мають бути власні слова: вони просто показують, як ви сприймаєте певний об’єкт; б) негативні асоціації необхідно записати на стікерах одного з кольорів та розмістити ліворуч від зображення; чим більш вони негативні, тим ближче до лівого краю вони мають розташовуватися; в) позитивні асоціації необхідно записати на стікерах іншого кольору та розмістити праворуч; чим більш вони позитивні, тим ближче до правого краю вони мають розташовуватися.
Обговоріть з учнями/-цями запитання.
Запитання для учнів/-ць:
- Чи є у "хмарі" послання або приклади, що вас вразили?
- Які почуття переважають: позитивні чи негативні?
- Які деталі пам’ятника викликали ці почуття?
Історична довідка
Надайте учням історичну інформацію про події 1941–1943 років у Бабиному Яру. Запропонуйте учням поміркувати над запитаннями.
Запитання для учнів/-ць:
- Чи відрізнялася би "хмара", яку ви створили, якщо б: а) ця інформація була вам відомою до початку роботи? б) до її створення долучилися люди, родичі яких загинули у Бабиному Яру?
- Які саме зміни були б помітні? Чому?
- Як виглядав би пам’ятник, присвячений жертвам Бабиного Яру, якщо б його авторами були вони?
- Які символи вони б використали? Чому саме їх? Щоб вони хотіли донести і кому?