Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Навчальна вправа "Покинута кімната"
Ця вправа покликана розвивати в учнів емпатію, а також вміння проводити паралелі між історичними та сучасними подіями і долями людей. В ході роботи з інсталяцією "Покинута кімната", заняття вводить терміни "міграція", "біженець", "ВПО" та спирається на сучасні приклади.
План заходу
Вступ
Запитайте учнів, як вони розуміють термін "міграція". Попросіть назвати приклади міграції в історії Європи, України.
Мозковий штурм
Запропонуйте учням за допомогою прийому "Мозковий штурм" назвати причини міграції і колективно обговоріть причини виїзду людей на проживання до інших країн. Як підсумок – запропонуйте дітям прочитати текст (додаток 1) та визначити головні поняття.
Зверніть увагу: Біженці та ВПО змушені примусово залишати свої домівки. Часто цим людям немає куди піти. Вони зазнають дискримінації, приниження та можуть перебувати у злиднях. Однак вони змушені залишити домівки задля того, щоб залишитися живими, врятувати свою родину. Ані часу на розмірковування, ані вибору в таких умовах майже ніколи немає. Підкресліть, що біженці – це часто шлях у невідомість, а не свідомий вибір, ніхто не знає, що його чекатиме у майбутньому.
Запитайте учнів:
- Що нового ви дізналися? Хто такі мігранти? Хто такі біженці? Хто такі внутрішньо переміщені особи?
- Що спільне між цими поняттями? Що відмінне?
Вправа у малих групах
Поясніть учням, що під час проведення заняття вони матимуть уявити, що їм довелося покинути свої домівки. Основним чинником, що примусив людей до втечі, є війна. Тепер попросіть їх об’єднатися у малі групи, роздайте папірці та олівці. Запропонуйте кожному уявити, що, покидаючи домівку, він має право взяти з собою лише три речі. Які три речі вони візьмуть? Треба написати по одній із цих речей на трьох картках. Потім попросіть кожного, по черзі, озвучити свій вибір і пояснити причини такого рішення.
Опісля, обговоріть наступні запитання.
Закінчивши вправу, дайте учасникам можливість "зняти" з себе ролі. Наприклад, запитайте, що вони відчували під час групової роботи і як вони давали раду власним емоціям.
Підсумкові запитання:
- Чи були якісь незвичні речі, які ви хотіли б узяти з собою?
- Чи було легко визначитись щодо вибору предметів? Що вплинуло на ваш вибір? Чим ви керувались?
- Йшлося здебільшого про фізичне виживання чи також про емоційні й духовні потреби?
Робота з виставкою
Запропонуйте учасникам переглянути частину віртуальної виставки "Початок війни", експозиція № 5 ("Покинута кімната") та обговорити в групах різні варіанти та причини, що змусили людей залишити житло.
Презентації груп
Дайте можливість групам презентувати результати роботи. Запитайте про їхні враження та обговоріть наступне.
Запитання для обговорення:
- За чим люди найбільше сумуватимуть у такій ситуації?
- Чи завжди люди мають можливість вибрати те, що вони хочуть взяти з собою?
- А як щодо дітей та молоді? Чи враховують батьки їхні потреби, коли збирають речі?
- Які права людини порушуються під час вимушеної міграції?
Повторне ознайомлення з інсталяцією
Поясніть учням, що у музеї відтворено частину кімнати, власники якої жили у Києві, коли 19 вересня 1941 року війська Вермахту увійшли до міста. А 28 вересня 1941 року у місті з’явилося оголошення, в якому наказували всім євреям міста зібратися з ранку наступного дня на розі вулиць Дегтярівської та Мельникова, біля кладовищ, та взяти із собою документи, гроші, коштовності, білизну й теплі речі. Люди вважали, що їх вивезуть на роботи або на поселення до інших місць. Однак їх розстріляли в Бабиному Яру. Лише упродовж двох днів, 29–30 вересня 1941 року, у Бабиному Ярі було вбито 33 771 особу. Розстріли євреїв тривали і в наступні тижні. Тому щодо покинутої кімнати можемо сказати, майже напевне, про загибель її мешканців. У випадку з неєвреями та в інший період часу можливих варіантів розвитку подій було значно більше. Наприклад, мешканці квартири могли евакуюватися до падіння Києва у 1941 році або піти з німцями у 1943 році.
Запропонуйте ще раз переглянути покинуту кімнату і спробувати уявити тих людей, які жили в ній. Запропонуйте учням висловити свої думки і враження (без загального обговорення і коментування).
Вихід з теми
Зазначте, що серед історій, пов’язаних із Бабиним Яром, є дуже мало тих людей, яким пощастило: вони змушені були покинути ось таку кімнату (домівку), але змогли вижити. Запитайте наступне.
Потім запропонуйте учням самостійно (можливо, як домашнє завдання), з використанням матеріалів виставки та інших джерел дослідити історію людей, що зуміли вижити під час убивств у Бабиному Яру, і тих, хто їм допоміг вижити.
Запитайте в учнів:
- Як ви вважаєте: завдяки чому ці люди змогли вижити? Хто міг їм допомагати?
- Чому людей, які рятували євреїв у роки нацистської окупації, називають Праведниками? Що ви знаєте про таке звання і таких людей?
Сучасність
Запропонуйте учням повернутися до сучасності. Запитайте в них, з якими викликами та ризиками, на їхню думку, стикаються біженці та ВПО в Україні нині? Що можна і треба зробити, аби люди не ставали біженцями?
Запропонуйте учням продовжити тему і після заняття дізнатись більше про біженців і ВПО у нашій країні, зокрема про реалії їхнього повсякденного життя. Запропонуйте дітям разом із дорослими зв’язатися з якоюсь місцевою або загальнонаціональною організацією, що працює в інтересах біженців та/або ВПО, й дізнатися, чим їм можна допомогти.
Список додатків:
- Додаток 1 Терміни і поняття ( текст )