Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Ті, хто рятували життя: праведники Бабиного Яру

Ірина Фрідман

В цьому занятті учні зможуть дізнатися більше про рятівників євреїв під час Голокосту. Ви зможете обговорити різні типи звання: Праведник народів світу та Праведник Бабиного Яру та їх особливості, розглянути дилеми, які поставали перед рятівниками та ознайомитися з конкретними історіями.

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7

Вступна частина

Почніть урок словами ізраїльського історика І. Бауера: "Пам’ять про Голокост необхідна, щоб наші діти ніколи не були жертвами, катами або байдужими спостерігачами!", і далі поясніть: "Сьогодні мова піде про тих, хто не хотів бути байдужим спостерігачем і, навіть ціною свого життя і життя своїх близьких, рятував ні в чому не винних людей. Ми будемо говорити про Праведників народів світу".

Проілюструйте свій вступ фотографіями з виставки "Бабин Яр: пам’ять на тлі історії", з розділу "Праведники Бабиного Яру".

Терміни

Поясніть, хто такі Праведники народів світу і як їм надають це звання. Вчитель наголошує, що лише в Україні є окрема категорія – Праведники Бабиного Яру (додаток 1).

Обговорення критеріїв надання звання Праведник народів світу

Учні отримують критерії присудження звання Праведників (додаток 2), який можна вивести на інтерактивну дошку. Обговоріть з учнями, як вони вважають, чому критерії саме такі? (Вчитель підкреслює, що були випадки, коли рятування відбувалося з вигодою для рятівника, і саме ця вигода була мотивацією для спасіння.)

Праведники у світі

Аналіз і порівняння кількості Праведників у світі (виведіть на екран додаток 3 або роздайте роздрукований матеріал учням). У світі налічується 26 513 Праведників, однак щороку відкриваються нові імена, хоча живих свідків із часом залишається дедалі менше. Далі можна провести аналіз статистики Праведників за країнами.

Зверніть увагу: Кількість Праведників народів світу оновлюють 1 січня кожного року, тож перед наданням інформації бажано перевірити нові дані на сайті Яд Вашем у Базі даних Праведників народів світу. Під час аналізу статистики зверніть увагу на те, що цифри могли бути зумовленими не лише суб’єктивними причинами (бажанням чи небажанням допомагати), а й іншими чинниками, як-от загальна кількість населення, кількість євреїв у країні, жорстокість політики Голокосту, наявність уряду–сателіта Німеччини, традиції громадянської дії та непокори, можливістю знайти Праведників після війни та надати їм звання тощо. Статистика свідчить, що найбільша кількість Праведників була в Польщі, Нідерландах, Франції, Україні та Бельгії. Не можна не побачити і зміни у кількості праведників упродовж років. Приміром, в Україні їхня кількість збільшилася з 2079 осіб у 2003 році до 2441 особи – у 2013. У 2017 році було 2573 особи.

Також треба звернути увагу учнів на те, що у радянські часи відбувалась політика замовчування Голокосту, а отже і випадків спасіння, тому реальну кількість праведників в Україні до часів незалежності не досліджували. Оскільки минуло багато років, свідків рятування в багатьох випадках знайти було важко.

Запитання до учнів:

  • Про що свідчать такі зміни у цифрах?
  • Чому громадські організації вважали за необхідне започаткувати звання Праведник Бабиного Яру та Праведник України у нашій державі?

Приклади

Наведіть приклади того, хто і чому рятував інших людей.

Яскравим прикладом "народу-Праведника" є Данія. Данці за кілька тижнів евакуювали близько восьми тисяч євреїв до Швеції. Іншим прикладом цього явища є французькі комуни, такі як Шамбон-сюр-Ліньйон, жителі якої вивозили євреїв до Швейцарії. Це була допомога однієї нації іншій. Такі приклади доводять важливість виховання поваги до цінності людського життя та ілюструють можливість вирішення глобальних проблем для мирного співіснування. Щож до впливових людей, то це переважно дипломати і чиновники, такі як Відні Хе Феншань з Китаю, Тіуне Сугіхара з Японії, Рауль Валенберг зі Швеції та інші. Вони мали великі можливості й рятували тисячі людей, а саме надавали фальшиві документи й евакуювали до безпечніших країн (нейтральних під час війни). Особливо вирізняється серед Праведників народів світу Тіуне Сугіхара. Японія була союзником Німеччини у війні, країною з профашистським режимом! Тіуне, як громадянин своєї країни, мав би не дуже суперечити політиці союзників, але він, перебуваючи в Литві, врятував тисячі людей, хоча вони не були його добрими друзями (це були переважно біженці з Польщі). "Можливо, я дію всупереч волі мого уряду, але в іншому випадку я б пішов проти волі Божої", – казав Т. Сугіхара. У більшості випадків Праведники – це звичайні люди. У наступному кроці перейдіть до особистих історій.

Робота в парах

Надайте учням дві історії спасіння (додаток 4) та питання для обговорення. Також може бути доцільним додати одну або більше історій з місцевостей, де проживають/ проживали учні.

Запитання для роботи в парах:

  • Чи знали ви раніше про Праведників? Які історії порятунку ви чули?
  • Ознайомтеся з конкретними історіями спасіння. Чим ризикували рятувальники? Чи був цей ризик, на ваш погляд, виправданим?
  • Чому навіть через багато років тривають пошуки Праведників? Оцініть важливість цього процесу для всіх учасників процесу (громадян України, сімей врятованих, сімей, які рятували, держав України та Ізраїлю).

Виступи груп. Підведення підсумків

Заслухайте виступи учнів на основі обговорення (за бажанням). Сформулюйте загальний висновок.

Зверніть увагу учнів, що знаходити нові імена Праведників важливо для всіх. І цей процес не припиняється. Іноді ми не знаємо, що відбувалося в наших сім’ях. Тому пошук імен і збереження пам’яті про праведників є завданням усього суспільства.