Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Пропаганда і пам'ять про жертви Другої світової війни

Леся Юрчишин

Заняття присвячено темі пропаганди через призму повсякденного житття на окупованих територіях. У фокусі також розвиток критичного мислення та медійної грамотності.

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7

Вступна частина

Вступне слово вчителя та актуалізація опорних знань.

Запитання до учнів:

  • Коли розпочалася Друга світова війна на теренах України?
  • Пригадайте реакцію німецької влади на проголошення Акта відновлення Української держави 30 червня 1941 року?
  • Коли німецькі війська увійшли до Києва?
  • На які окупаційні зони було поділено Україну?
  • Що ви знаєте про план «Ост»?

Робота у групах

Об’єднайте учнів у чотири групи та поставте їм завдання для роботи над матеріалами виставки: «Німецькі плакати, афіші, оголошення» (додаток 1).

Представлення результатів групової роботи

Візьміть на себе роль модератора, по ходу ставте уточнювальні запитання.

Уточнювальні запитання:

  • Який сюжет описано/зображено? (Про що йдеться?)
  • Якою мовою написані плакати? Які мовні звороти та порівняння використано? Яке конотативне забарвлення має інформація – нейтральне/ позитивне/ негативне?
  • Чому художники обрали саме такі типажі осіб? Які ще зображення можна використати для ілюстрації цього сюжету?

Робота з терміном "пропаганда"

Обговоріть термін "пропаганда" з учнями. Коли учні відповідають на запитання, записуйте основні тези на дошці/фліп-чарті.

Запитання до учнів:

  • Що таке пропаганда?
  • Якими словами можна замінити термін «пропаганда»?
  • Яка смислова різниця між термінами «пропаганда», «агітація» і «реклама»?

Щоб підсумувати, попросіть учнів відповісти ще на два запитання:

  • Перелічіть ознаки пропаганди.
  • Яким чином можна виявити пропаганду?

Робота в парах

Попросіть учнів вибрати для роботи один зразок пропаганди. Проаналізуйте його за планом.

Запитання для роботи:

  • Для чого було створено? Яка його мета?
  • Як поширювали серед населення?
  • Як населення могло сприймати інформацію?
  • Чи відповідала ця інформація дійсності?
  • Як інформація могла зберегтися у колективній пам’яті суспільства?

Загальне обговорення

Попросіть учнів поділитися з класом результатами роботи в парах. Що їх найбільше вразило? (можна використати метод «Мікрофон» або інший).

Для пожвавлення обговорення можна ставити додаткові провокативні запитання.

Додаткові запитання:

  • Чи може бути пропаганда позитивною/конструктивною? У яких випадках?
  • Які методи використовували пропагандисти? Чи застосовують подібні методи в сучасності?
  • Чи досягли пропагандисти запланованого результату? Що їм у цьому допомогло/завадило?

Підбиття підсумків

У результаті обговорення потрібно підвести учнів до висновку про те, що пропаганда за рахунок пам’яті про жертви Другої світової війни триває і в сучасному світі, хоча війна завершилася вже понад 70 років тому. Тому надзвичайно важливо не піддаватися на різноманітні маніпуляції та вміло протистояти пропаганді.

Дайте домашнє завдання.

Варіанти домашнього завдання:

1 варіант Виписати не менше ніж три приклади пропаганди у сучасному світі, вказавши методи оформлення та методи поширення пропаганди.

2 варіант Виписати не менше ніж три приклади пропаганди, пов’язаної з історичними подіями, вказавши методи оформлення та методи поширення пропаганди.

3 варіант Виписати не менше ніж три приклади «негативної» пропаганди та не менше як три приклади «позитивної» пропаганди.

Список додатків: