Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Покинута кімната та мистецтво

Світлана Майорова

Основним джерелом для цього заняття є картини знаних художників, а також ровесників школярів, які відображають різне мистецьке сприйняття трагедії Бабиного Яру та місто Київ часів окупації. Крім підсумування історичних знань, учні зможуть формувати навички історичної емпатії.

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4

Знайомство з картиною

Об’єднайте учнів у дві групи по 8–12 осіб. Запропонуйте групам розглянути картину А. Довжик "Покинута кімната" із серії "Діти Бабиного Яру" (вступний розділ виставки, стенд з картинами) (додаток 1).

Для презентації кожній групі надайте по 5–7 хвилин.

Запитання до учнів:

  • Які події пов’язані з тим, що зображено на картині?
  • Що відбувалося поза цією кімнатою?
  • Спробуйте описати, хто міг жити у цій кімнаті.
  • Що могло з ними статися?

Порівняння картин

Розташуйте роздруковані картини у такому порядку:

  • А. Довжик "Ранок 29-го" (із серії "Відлуння Бабиного Яру", 2011) (додаток 2)
  • В. Овчинников (з триптиху "Бабин Яр", 1947) (додаток 3)
  • А. Довжик "Покинута кімната" (із серії "Діти Бабиного Яру", 2012) (додаток 1)

Зверніть увагу: Картини написані авторами з різним життєвим досвідом, різного віку, з інтервалом у 65 років.

Попросіть учнів порівняти картини за питаннями нижче. Для відповіді на останнє питання запропонуйте розглянути інсталяцію "Покинута кімната" (додаток 4).

Після обговорення запропонуйте групам створити презентацію, використовуючи картини 1–3 і доповнивши їх фотоматеріалами з виставки та слайдами інсталяції.

Зверніть увагу: Презентуючи відповідь, учні мають пояснити, чому вони обрали саме ці матеріали.

Попросіть учнів порівняти картини. Запитайте:

  • Що спільного в картинах 1 і 2?
  • Які події могли викликати такі схожі емоції у художників, які жили і працювали в різних століттях?
  • Які емоції запропоновані картини викликали у вас?
  • Як пов’язані картина А. Довжик «Покинута кімната» (додаток 1) з інсталяцією виставки?

Перехід до сучасності

Прочитайте вислів американського письменника і філософа Джорджа Сантаяна: "Той, хто не пам’ятає свого минулого, приречений на те, щоб пережити його знову", і попросіть учнів прокоментувати його. Спитайте, наскільки це твердження стосується теми уроку.

Запропонуйте групам розглянути картину А. Довжик "Покинута кімната" (додаток 1) і роздруковані фото (додатки 4 і 5). Запитайте наступне.

Запитання до учнів:

  • Що спільного між цими зображеннями?
  • Які емоції могли відчувати мешканці цих кімнат?
  • Чи мали вони надію на повернення?
  • Як могла скластися їхня доля?
  • Чим схожі і чим відрізняються проблеми тих людей, які не з власної волі змушені були залишити свої домівки?
  • "Мистецтво не змінює життя безпосередньо, воно змінює думку про світ". Як ви розумієте це висловлювання сучасної художниці з Донбасу Алевтини Кахідзе?

Підсумок

Підсумуйте урок та останнє обговорення. Зверніть увагу учнів на те, що за кожною такою кімнатою – доля конкретної родини, людини.