Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Навчальна вправа "Покинута кімната"

Світлана Побережник

Ця вправа покликана розвивати в учнів емпатію, а також вміння проводити паралелі між історичними та сучасними подіями і долями людей. В ході роботи з інсталяцією "Покинута кімната", заняття вводить терміни "міграція", "біженець", "ВПО" та спирається на сучасні приклади.

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5
Крок 6
Крок 7
Крок 8

Вступ

Запитайте учнів, як вони розуміють термін "міграція". Попросіть назвати приклади міграції в історії Європи, України.

Мозковий штурм

Запропонуйте учням за допомогою прийому "Мозковий штурм" назвати причини міграції і колективно обговоріть причини виїзду людей на проживання до інших країн. Як підсумок – запропонуйте дітям прочитати текст (додаток 1) та визначити головні поняття.

Зверніть увагу: Біженці та ВПО змушені примусово залишати свої домівки. Часто цим людям немає куди піти. Вони зазнають дискримінації, приниження та можуть перебувати у злиднях. Однак вони змушені залишити домівки задля того, щоб залишитися живими, врятувати свою родину. Ані часу на розмірковування, ані вибору в таких умовах майже ніколи немає. Підкресліть, що біженці – це часто шлях у невідомість, а не свідомий вибір, ніхто не знає, що його чекатиме у майбутньому.

Запитайте учнів:

  • Що нового ви дізналися? Хто такі мігранти? Хто такі біженці? Хто такі внутрішньо переміщені особи?
  • Що спільне між цими поняттями? Що відмінне?

Вправа у малих групах

Поясніть учням, що під час проведення заняття вони матимуть уявити, що їм довелося покинути свої домівки. Основним чинником, що примусив людей до втечі, є війна. Тепер попросіть їх об’єднатися у малі групи, роздайте папірці та олівці. Запропонуйте кожному уявити, що, покидаючи домівку, він має право взяти з собою лише три речі. Які три речі вони візьмуть? Треба написати по одній із цих речей на трьох картках. Потім попросіть кожного, по черзі, озвучити свій вибір і пояснити причини такого рішення.

Опісля, обговоріть наступні запитання.

Закінчивши вправу, дайте учасникам можливість "зняти" з себе ролі. Наприклад, запитайте, що вони відчували під час групової роботи і як вони давали раду власним емоціям.

Підсумкові запитання:

  • Чи були якісь незвичні речі, які ви хотіли б узяти з собою?
  • Чи було легко визначитись щодо вибору предметів? Що вплинуло на ваш вибір? Чим ви керувались?
  • Йшлося здебільшого про фізичне виживання чи також про емоційні й духовні потреби?

Робота з виставкою

Запропонуйте учасникам переглянути частину віртуальної виставки "Початок війни", експозиція № 5 ("Покинута кімната") та обговорити в групах різні варіанти та причини, що змусили людей залишити житло.

Презентації груп

Дайте можливість групам презентувати результати роботи. Запитайте про їхні враження та обговоріть наступне.

Запитання для обговорення:

  • За чим люди найбільше сумуватимуть у такій ситуації?
  • Чи завжди люди мають можливість вибрати те, що вони хочуть взяти з собою?
  • А як щодо дітей та молоді? Чи враховують батьки їхні потреби, коли збирають речі?
  • Які права людини порушуються під час вимушеної міграції?

Повторне ознайомлення з інсталяцією

Поясніть учням, що у музеї відтворено частину кімнати, власники якої жили у Києві, коли 19 вересня 1941 року війська Вермахту увійшли до міста. А 28 вересня 1941 року у місті з’явилося оголошення, в якому наказували всім євреям міста зібратися з ранку наступного дня на розі вулиць Дегтярівської та Мельникова, біля кладовищ, та взяти із собою документи, гроші, коштовності, білизну й теплі речі. Люди вважали, що їх вивезуть на роботи або на поселення до інших місць. Однак їх розстріляли в Бабиному Яру. Лише упродовж двох днів, 29–30 вересня 1941 року, у Бабиному Ярі було вбито 33 771 особу. Розстріли євреїв тривали і в наступні тижні. Тому щодо покинутої кімнати можемо сказати, майже напевне, про загибель її мешканців. У випадку з неєвреями та в інший період часу можливих варіантів розвитку подій було значно більше. Наприклад, мешканці квартири могли евакуюватися до падіння Києва у 1941 році або піти з німцями у 1943 році.

Запропонуйте ще раз переглянути покинуту кімнату і спробувати уявити тих людей, які жили в ній. Запропонуйте учням висловити свої думки і враження (без загального обговорення і коментування).

Вихід з теми

Зазначте, що серед історій, пов’язаних із Бабиним Яром, є дуже мало тих людей, яким пощастило: вони змушені були покинути ось таку кімнату (домівку), але змогли вижити. Запитайте наступне.

Потім запропонуйте учням самостійно (можливо, як домашнє завдання), з використанням матеріалів виставки та інших джерел дослідити історію людей, що зуміли вижити під час убивств у Бабиному Яру, і тих, хто їм допоміг вижити.

Запитайте в учнів:

  • Як ви вважаєте: завдяки чому ці люди змогли вижити? Хто міг їм допомагати?
  • Чому людей, які рятували євреїв у роки нацистської окупації, називають Праведниками? Що ви знаєте про таке звання і таких людей?

Сучасність

Запропонуйте учням повернутися до сучасності. Запитайте в них, з якими викликами та ризиками, на їхню думку, стикаються біженці та ВПО в Україні нині? Що можна і треба зробити, аби люди не ставали біженцями?

Запропонуйте учням продовжити тему і після заняття дізнатись більше про біженців і ВПО у нашій країні, зокрема про реалії їхнього повсякденного життя. Запропонуйте дітям разом із дорослими зв’язатися з якоюсь місцевою або загальнонаціональною організацією, що працює в інтересах біженців та/або ВПО, й дізнатися, чим їм можна допомогти.

Список додатків: