Бабин Яр

пам’ять на тлі історії

Путівник для вчителя. Інтерактивна версія

Ми - українці!

Ольга Лімонова

Бінарний урок з історії та української літератури в 7 класі, присвячений життю та творчості представників "Празької школи" Олега Ольжича та Олени Теліги.

Мета
Очікувані
результати
Тривалість
Формат
Необхідні
матеріали

План заходу

Крок 1
Крок 2
Крок 3
Крок 4
Крок 5

Актуалізація знань. "Українські лицарі духу"

Запропонуйте учням уважно роздивитися стенд віртуальної виставки "Доля українських націоналістів": фото і текст (додаток 1). Зверніть увагу учнів на те, що двоє персоналій цього стенду є ключовими фігурами теми "Ми - українці" з української літератури.

Запитання до учнів:

  • Якою була мета діяльності представників ОУН(м) в Києві в 1941 році?
  • Як, на вашу думку, впливала їхня діяльність на життя в окупованому Києві? Наскільки вона відповідала поставленим цілям?
  • За що ОУНівців було знищено нацистами?
  • Яка доля спіткала кожного з діячів, згаданих на стенді?

Групова робота з української літератури

Об'єднайте учнів в дві групи. Одній групі дайте завдання проаналізувати життя і творчість Олега Ольжича, другій - Олени Теліги. Робити вони це мають за допомогою підручника з української літератури і роздаткового матеріалу з додатків 2 і 3 (якщо в учнів не підручник Коваленко Л.Т. "Українська література. 7 клас." - К., "Освіта" - 2015 рік - 272 с.). Після 15-хвилинної групової роботи учні мають презентувати її результати, давши відповідь на запитання.

Примітка: за програмою з української літератури учням пропонується опрацювати поезії О. Ольжича "Господь багатий нас благословив..." та "Захочеш - і будеш..." і О. Теліги "Сучасникам" та "Радість".

Запитання до учнів:

  • Наскільки відповідають назви поезій їх змістові?
  • Проаналізуйте будь яку поезію за вибором, визначте провідну тему, ідею, ключові образи.
  • Чи позначились життєві принципи авторів на творчості? Яким чином?

Рефлексія

Після презентації групової роботи запропонуйте учням обговорити питання актуальності поезій представників "Празької школи", значення їх для української літератури та історії, вшанування їхньої пам'яті. Запропонуйте подивитися статті в мережі Інтернет щодо вшанування пам'яті поетів (додатки 4-6).

Примітка: додатки 4-6 мають суто інформаційний характер щодо того, де встановлено пам'ятники чи пам'ятні знаки на честь поетів, в яких населених пунктах названо вулиці на їхню честь (в додатку 4 - пункт 3 "Вшанування пам'яті", в додатку 5 - пункт 2 "Вшанування пам'яті").

Запитання до учнів:

  • Чи актуальні поезії сьогодні? Чому?
  • Чи достатньо, на Вашу думку, вшановано пам'ять поетів? (відповідь обгрунтуйте)

Підсумок. "Літературна п'ятихвилинка"

Запропонуйте учням уважно прочитати висловлювання відомих людей про поезію Олени Теліги та Олега Ольжича (додаток 7) та спробувати сформулювати одним реченням свою думку про їхню творчість.

Примітка: завдання взято з підручника Міщенко О.І. "Українська література. 7 клас" - К., "Генеза", - 2015 рік - 272 с. - с. 220

Домашнє завдання

Запропонуйте учням на вихідних, можливо разом з батьками, провести міні-дослідження на тему "Як вшановано пам'ять Олега Ольжича та Олени Теліги у нашому місті (населеному пункті)?", спробувавши відшукати вулиці, названі на честь поетів, меморіальні дошки, пам'ятні знаки тощо і з'ясувати, як ці місця пов'язані з життям наших героїв.