Бабин Яр
пам’ять на тлі історії
Путівник для вчителя. Інтерактивна версія
Комфорт чи пам'ять
Урок надає старшокласникам можливість "приміряти" на себе різні соціальні ролі. А також навчитися аргументувати свою позицію за допомогою документальних джерел.
План заходу
Актуалізація знань
Актуалізація знань за допомогою двох мап. На екрані або у паперовому вигляді на дошці покажіть учням топографічні плани місцевості навколо Бабиного Яру (1953 та 2008 років), узяті з матеріалів виставки.
Запитання до учнів:
- Як ви думаєте, через що зникли майже всі рельєфні особливості Бабиного Яру?
Робота в групах
Об’єднайте клас у три групи з однаковою кількістю учасників, поставте перед ними завдання, на виконання якого відведіть до 15 хвилин.
Усі групи мають доступ до однакової джерельної бази (віртуальна виставка, роздруковані текстові та ілюстративні документи, див. додатки). Всім групам видають 12 додатків, щоб вони мали змогу передбачити аргументи візаві.
Завдання для груп:
-
Група "Архітектори": на основі додатків 1–6 презентуйте та аргументуйте думку про нагальну необхідність саме такої забудови цієї місцевості, яку бачимо на сьогодні (будинки, телевежа, телецентр, метро, спорткомплекс, магазини, заправки тощо).
-
Група "Історики": на основі додатків 7–12 презентуйте та аргументуйте думку про те, що в цій місцевості категорично не можна нічого будувати, а потрібно створити меморіальний комплекс (вшанувати пам’ять жертв сталінських репресій, жертв Голокосту, жертв Куренівської трагедії).
- • Група "Кияни": самостійно ознайомтеся з джерелами, а потім розподіліться на дві підгрупи, щоб "збирати плітки" (тобто уважно слідкувати за перебігом роботи двох інших груп). За 5 хвилин до кінця групової роботи ви маєте обмінятися "плітками" про сутність того, що збираються доповідати "архітектори" та "історики".
Презентації груп
Вислухайте спочатку презентації "архітекторів" та "істориків". Виділіть на презентації до 5 хвилин. Далі учасники групи "кияни" на основі своєї роботи з джерелами, а також на основі доповідей інших груп, висловлюють свою думку з приводу забудови Бабиного Яру: яка група була переконливішою, які потреби є у киян, яким чином можна досягти компромісу тощо. Виділіть на цю частину ще 5–7 хвилин.
Дилема
Сформулюйте перед усіма учасниками моральну дилему: забудовувати Бабин Яр чи ні. Запросіть усіх до голосування (як організувати голосування, залежатиме від психологічних особливостей класу). Презентуйте результати цього голосування, але не коментуйте, щоб кожен учасник виніс з уроку якесь своє запитання, над яким поміркував особисто.
Список додатків:
- Додаток 1 З «Основних положень десятирічного плану міського будівництва м. Києва на 1951–1960 рр.» ( PDF )
- Додаток 2 Рішення Київського міськвиконкому ( PDF )
- Додаток 3 Лист Секретарю К КПУ ( PDF )
- Додаток 4 Проект постанови Ради Міністрів УРСР про спорудження в м. Києві радіотелевізійного комплексу ( PDF )
- Додаток 5 Рішення Київського міськвиконкому щодо проектування Парку Культури ( PDF )
- Додаток 6 Пояснювальна записка ДСО «Авангард» ( PDF )
- Додаток 7 Лист Г. Вишнякова з проханням увічнити пам’ять священнослужителів, розстріляних НКВД у 1937 р. біля Лук’янівського цвинтаря ( PDF )
- Додаток 8 Протокол допиту свідка розстрілів у Бабиному Яру ( PDF )
- Додаток 9 Сирецький концтабір на топографічному плані Києва ( зображення )
- Додаток 10 Лист секретаря обкому щодо земляних робіт ( PDF )
- Додаток 11 Проект рішення Державної комісії щодо завершення розслідування аварії намитих земляних мас у Бабиному Яру ( PDF )
- Додаток 12 Куренівська катастрофа 1961 р. Фото ( PDF )